Starring Bas & Ans

3 februari 2010 - Varkkallai, India

Onderweg hebben we veel mensen ontmoet die in Mumbai gevraagd waren om mee te spelen in een Bollywood film. Wij zijn natuurlijk niet vies van een beetje aandacht dus meespelen in zo’n film leek ons wel top. Maar hoe word je als twee blonde Westerlingen ontdekt? Gewoon rondhangen in de wijk Colaba in Mumbai en eruit zien als echte westerlingen. Makkelijk dus!

Schaken in Mumbai
Mumbai is de stad waar de meeste rijke Indiërs wonen, maar waar ook de grootste sloppenwijken van India zijn. De film Slumdog Millionaire is hier opgenomen. Door deze film zijn er zelfs toertjes voor toeristen naar de sloppenwijken toe. Dus…?! Op straat zagen wij al genoeg zwerfkinderen om niet met zo’n toertje mee te willen. Het verschil tussen arm en rijk is extreem in Mumbai. Soms best moeilijk om te zien.
De eerste paar dagen hebben we voornamelijk rondgehangen in de wijk Colaba, heerlijk gegeten in lokale restaurants en geshopt in de vele bazaars. Deze bazaars worden voornamelijk bezocht door de inwoners zelf, dit gaf een geweldige blik in het leven van de stad. Wij waren daar ook een bezienswaardigheid als blonde westerlingen. En natuurlijk hebben wij ook wat leuke dingen gekocht. Shoppen in India is top! Ook hebben we lekker gerelaxed op het strand van Mumbai, niet om te zonnen (bikini is hier veeeel te bloot) maar om te chillen. Net als Barcelona heeft Mumbai een strand midden in de stad maar het verschil met Barcelona is dat het zeewater extreem vervuild is…voor een Westerling niet echt verstandig om in te gaan zwemmen.

Wachten…wachten en nog meer wachten
Na een paar dagen rondhangen gebeurde het…“Do you wanna play in a Bollywood movie sir?” BINGO! De volgende dag zaten we met 20 andere toeristen in een bus onderweg naar Filmcity (ja het heet echt zo). De opnames zouden de hele avond en nacht zijn, van 17.00 tot 5.00 uur.
Er werd een remake gemaakt van de Hollywood film “Stepmom”. Julia Roberts speelt de hoofdrol in het origineel, de Indiase versie heeft een Indiase ster, met ster allures! Wij waren bruiloftgasten. Hop omkleden in typische Indiase bruiloftskleren (met leggings en al) en Ans moest zelfs nog helemaal door de make-up. Ik kreeg geen make-up maar wel een schitterende tulband. En tja dan… wachten… en wachten… en nog wat meer wachten… en toen mochten wij ook mee spelen! “Music, camera and…action!” Het moest meerdere malen overnieuw. Ik denk dat er misschien 10 minuten film opgenomen is in 12 uur. Het was echt een fantastische ervaring en het heeft een goed beeld gegeven van een industrie die groter is dan Hollywood. In mei komt de film uit. Geen idee trouwens hoe die gaat heten! Hahaha…Oh ja: we kregen ook nog betaald!

Where to Goa?
Na onze filmnacht zouden we de volgende dag een trein nemen naar Goa. Onze trein zou vertrekken om 13.00 uur. Mooie tijd dachten we. Maar…Mumbai heeft meerdere treinstations en onze trein vertrok van een station 2 uur van ons hotel vandaan. Hier kwamen wij om 11.45 uur achter. Om 17.00 uur zaten wij in een nachtbus richting Goa. En wat was Goa mooi en relaxed! Wij hadden allerlei verhalen gehoord over Indiase mannen die over het strand lopen te loeren naar Westerse vrouwen. Dit gebeurt ook wel maar niet in ons Palolem. Een schitterend stuk strand met palmbomen, rustige zee en heerlijke simpele hutjes op het strand. Oftewel zwembroek en bikini aan en lekker liggen op een strandstoel. Biertje erbij (is weer goedkoop!! Daarom was Goa ook top!) en beetje relaxen. En ook nog even wat dolfijnen kunnen spotten!

Yoga, meditatie en extreem gezond voedsel
De afgelopen dagen waren heerlijk en we hebben weer hernieuwde energie gevonden om de laatste lange trein- en busreizen af te leggen. We zitten nu in Varkala, een ander stranddorpje helemaal in het zuiden van India. Hier zullen we 2 dagen blijven en dan… gaan we naar een Ashram. Wij gaan een week lang aan de yoga, meditatie en extreem gezond voedsel. Wees niet bang dat we naar een soort sekte gaan. In Udaipur hebben we Nederlandse Marjan ontmoet die daar al eens eerder gezeten had. Zij heeft ons gerust kunnen stellen dat het niet extreem vaag zou zijn. Ach misschien rennen we na 2 dagen wel gillend weg maar dat kan gelukkig ook.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. hans en anneke:
    3 februari 2010
    hoi daar,
    alles goed daar lees ik geweldig.Hier erg koud ,dus blijf daar nog maar even genieten.Han heeft afscheid genomen van de zaak ,dus kan van af nu doen waar hij zin aan heeft heerlijk.Vanmiddag samen op kleinkinderen gepast,en zo gaan wij leuke dingen doen.Jullie heel veel plezier samen.
    Kus Hans en Anneke
  2. Berend en Geke:
    5 februari 2010
    Lieve Bas en Ans,
    mooie verhalen en prachtige foto's. Wij zien jullie 11 maart bij het afscheid van je vader.
    Veel liefs tot ziens Berend en Geke
  3. Johannes en annie:
    5 februari 2010
    Ha die Bas en Ans,
    Tjonge jonge wat een belevenissen, prachtig jullie zo steeds te kunnen volgen en de mooie foto`s.
    ik heb jullie laatst een berichtje gestuurd via beantwoorden maar krijgen jullie die wel???
    Geniet nog lekker en tot gauw weer, dikke tutten fon us jer oant sjen!
  4. paul en siemie:
    2 maart 2010
    Lieve Ans en Bas,
    De mooiste tijd van jullie leven,dat kunnen jullie zeggen!,met heel wat ervaringen rijker! en nu terug naar grüningn,waar het (gewone)leven weer begint.Geniet nog even,en hou dit gevoel vast. alvast een goede reis.veel liefs Paul en Siemie