Ans en Bas op safari

27 juli 2009 - Yogyakarta, Indonesië

Zo, het is al weer even geleden dat we aan de vooravond stonden van de jungle tocht. In de tussentijd is er alweer veel gebeurd. We zijn inmiddels in Indonesië, Yogyakarta en hebben alweer cultureel gedaan! Maar eerst even terug naar de jungle.

Kinabantan
’s Ochtends in Sepilok het opvangcentrum bezocht waar ze soms wel 10 jaar werken met een Oerang Oetang om die weer zelfstandig in het wild te laten leven. Mooi werk, ze leren de jonge weesaapjes in bomen klimmen, op zoek gaan naar eten en via verschillende voederplatformen lokken ze de apen om steeds hoger te klimmen. Bezoekers mogen alleen de apen zien die bijna klaar zijn om terug het wild in te gaan bij zo’n voederplatform. Dat was wel wat een geldklopperij. Met zo’n 100 toeristen met camera’s (ook voor de camera moesten we entree betalen) in de aanslag naar zo’n vlonder kijken. Gelukkig kwam er een aap… soms komt er geen. Daarna werden we opgehaald door Uncle Tan

Uncle Tan
Uncle Tan is een organisatie die tripjes naar de jungle verzorgd en zich al jaren hard maakt voor het bewaren van het leefklimaat van het wild in Borneo. We gingen met een 4WD ongeveer 2 uur rijden, dwars door de jungle van Borneo en toen kwamen we aan bij de rivier. Met een groep van ongeveer 20 mensen werden we in bootjes gezet en onze eerste safari was begonnen. Het was het einde van de middag, het tijdstip dat het wild weer richting de rivier gaat om te drinken nu het niet meer zo heet is. En oh! We hebben toen in dat eerste uur al zoveel beesten gezien! Allerlei apen, en vogels, maar ook onze eerste Oerang Oetang!!! Aaaah…hij was redelijk ver weg, een zwarte vlek in de boom, totdat de mensachtige armen in beweging kwamen. Een roodharige mensaap, letterlijk vertaald is Oerang oetang ‘man of the jungle’. Wow, wat prachtig! In het kamp aangekomen kregen we een hutje toegewezen met 4 andere Nederlandse dames, heel gezellig en altijd goed advies van ons ‘Mam’. Er werd top gekookt, en toen ’s avonds weer die boot in. Het regende pijpenstelen, tjsa…het regenwoud is niet voor niets zo groen hè! Wij weer in die boot, en ongelooflijk, de gidsen zagen echt alles! De kleinste kleurige vogeltjes tot krokodillen, van heel klein tot heel groot. Na een woelig nachtje (is toch wel veel herrie in de jungle ’s nachts ;-)) gingen we de volgende ochtend bij zonsopgang weer op zoek naar wildlife. We zagen weer veel apen: Mackaques met lange en krulstraart, Probiscos monkey (met zo’n gekke neus), Gibbons (met een bijzonder geluid) en weer Oerang Oetangs, nu dichterbij. Een groot mannetje, vrouwtjes met jongen. Wow, wat bijzonder. We hebben het geprobeerd vast te leggen…zie de foto’s. De dagen in de jungle waren echt fantastisch, het allergaafste wat we tot nu toe hebben gedaan.

Manukan
Nadat we de jungle uitkwamen zie je weer hoe fijn het is om schoon stromend water te hebben (we wasten ons met water uit de rivier) en een wc die je gewoon door kunt spoelen. Geinig hoor. Vanuit Kota Kinabalu hebben we twee keer een dagtrip gemaakt naar Pulau Manukan, een supermooi eilandje…zie de foto’s. En oh, wat heerlijk! Lekker zwemmen, in de zon liggen, beetje lezen…relaxed!!!

Indonesië
Vanuit Kota Kinabalu vlogen we een paar dagen geleden naar Jakarta. Het nieuws over de bom was natuurlijk ook bij onze nieuwsfreak Bas terecht gekomen. Echt veel zin hadden we dus niet in Jakarta, en ondanks vele pogingen (kwamen middernacht aan…)hebben we geen goedkope accommodatie kunnen reserveren. Toen genoten van een kamer in het Ibis…een prachtige badkamer, een fantastisch bed, schone frisse witte lakens en…vloerbedekking. Oh…wat heerlijk. In Jakarta nog wat koloniale sporen van onze voorvaderen bekeken en toen een lange treinrit (9 uren) naar Yogyakarta. Hier gister de Prambanan, een Hindu tempel van meer dan een eeuw oud bekeken en vanmiddag gaan we naar de Borobudur, de reden waarom we in deze plaats zijn. We hebben er zin in! En ohja, Jochem ontmoet, een gezellige Nederlander met wie we vandaag ook afgesproken hebben. Gezellig! Oh, en bedankt voor de Loney Planet Jochem!
P.S. Benita, gefeliciteerd met je verjaardag! Heb je het pakje al opengemaakt? Dikke kus!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rob:
    28 juli 2009
    Hé Bansjes, keigaaf zeg wat jullie allemaal hebben meegemaakt in de afgelopen weken. Ben zelf net terug uit de jungle van Mallorca, waar voor veel collega-toeristen de grootste strijd was om iedere dag weer het lekkerste ligbed voor de hele dag te bezetten. Wat een vakantiestress jongens. Tot de volgende keer maar weer, groeten Rob
  2. benita:
    31 juli 2009
    Woh, wat een prachtige verhalen om te lezen.. Bedankt voor het vriendschapsarmbandje! (hij lijkt echt op onze eerste!!!)