Afdingen en de Zomerpuzzel!

31 juli 2009 - Kuta, Indonesië

“Hello sir, yes sir, transport sir…Good price sir.” Welkom op Java! Het reizen is niet altijd leuk. Soms kan het zelfs zwaar irritant zijn. Vooral als je weet dat je verneukt wordt. We kwamen er snel achter dat je bij alles op Java moest onderhandelen. Van transport tot kleren tot slaapplekken. Tijdens onze vorige reizen waren we hier al een beetje gewend aan geraakt maar op Java voelden we ons voor het eerst echt verneukt. Een voorbeeld: samen met Jochem namen we het openbaar vervoer naar de Borobudur, de grootste boeddhistische tempel van Azië. Van te voren wisten we dat we 10.000 rupia moesten betalen. Ons hostel en een toeristen office had ons dit verteld. “It’s 20.000 rupia each sir” zei het busmannetje dood leuk. Aangezien wij bleven volhouden dat het 10.000 was zat hij binnen 5 sec. op 15.000 rupia. Vanwege onze vasthoudendheid hebben we uiteindelijk niet meer dan 10.000 rupia ieders betaald maar zo ging het elke keer en overal. Om gek van te worden en soms ook wel boos. Het is gewoon erg moeilijk om uit te zoeken wat nu waar is en wanneer je belazerd wordt. We waren niet heel rouwig toen we met een nachtbus Java uitreden en Bali opreden.

De Borobudur en Mount Bromo
Twee van de must sees op Java zijn de Borobudur en Mount Bromo, een actieve vulkaan. De Borobudur is de grootste boeddhistische tempel van Azië en voor ons de meest indrukwekkende die wij tot nu toe gezien hebben. Vanuit Yogya zijn we met de trein,taxi,bus,minibus naar Mount Bromo gereden. Deze actieve vulkaan is omringd is met andere vulkanen. Zie video.

Na een leuke rit met een minibusje (zie de zomerpuzzel!) hebben we een nachtbus genomen naar Bali waar we om 4 uur ’s nachts aankwamen. Het hostel waar we wilden slapen was vol, maar we werden erg gastvrij ontvangen door een eigenaar van een restaurant naast het hostel. Voor ons was dit een verademing na al dat gedoe en geonderhandel op Java. En ach Bali…. We kijken nu al uit na onze laatste week in Indonesië die we gaan besteden op Bali. Wat een heerlijke sfeer, wat een leuke mensen en oh ja wat een hippe zonnebrillen (zie foto).

Morgen vliegen we naar Flores vanwaar we Komodo gaan bezoeken.

De Zomerpuzzel
Lieve familie en vriendjes. Ans en ik wisten dat het openbaar vervoer in den vreemde anders zou zijn dan in Nederland. Maar soms verbaasd het ons nog steeds. Op de terug weg van Mount Bromo naar Probolinggo hebben we in een minibusje gezeten (zie foto).

De vraag aan jullie is nu:

Met hoeveel mensen hebben Ans en ik totaal inclusief chauffeur en onszelf in dit busje gezeten? Tip: het zijn er meer dan de 9 zitplekken die het heeft. Graag reacties bij de foto van het busje. Voor diegene die het juiste antwoord geeft hebben we een kleine verassing in petto!

Groetjes en kus,
Bas en Ans

1. Babet & Guus:
    31 juli 2009
    Guus: Fijne vakantie en ik denk 3 mensen in het busje.
    Babet: Gaat het goed op vakantie? Ik denk 11 mensen. Wanneer komen jullie nou terug????
    Arend: 25
    Marjan: 17
    Doeiiiii en wij gaan zo naar de notaris om de sleutel van ons nieuwe huis te halen. Geniet ze!!!
  2. benita:
    20 personen?
    Wat ziet die foto van de vulkaan er mooi uit!!
    Bali ziet er ook zwaar relaxed uit!
    X Benita
  3. pali:
    dag mensjes,
    wat een tegenvaller. straks hebben we de rimboe in de tuin van de vele zaden dis jullie sturen, hartstikke leuk trouwens, maar dan denk ik ha een ketting voor mij met een HAAIENTAND BLIJKT HET EEN SCHELPJE TE ZIJN. LOOP IK VOOR JAN LUL DE HELE DAG MET EEN SCHELPJE OM MIJN NEK.
    GEEFT NIET HOOR heb al een heleboel mensen wijsgemaakyt dat het een haaientand was. een drakentnad van de komodovaraan lijkt me nog veel mooier!!!!!!!
    zijn er 9 zitplaatsen dan kan bij een ieder er 1 op schoot. kunnen er nog 8 staan dus mijn gok is 19.
    groet pali
  4. pepijn:
    3 augustus 2009
    Aaaaah Bintang bier.
    Lekkorrrrrrr zeg. Tja, die klote Javanen zijn niet te vertrouwen. Net zoals die Molukkers hier in Moordrecht. Zelfde laken een pak. Onze ervaringen op Java en Lombok waren niet anders. Goed gedaan om gewoon lekker stijfkoppig te blijven (je bent natuurlijk ook een Blandaaaaa! volgens die indootjes)
    Ik zeg 16 personen in de bus.
    Heerlijk Kuta nu dus. Geniet van de mooie golven maar kijk wel uit want ze zijn veradelijk daar. Gaan jullie nog naar Monkey Forestroad in Ubud? Ook zo top daar, beetje rondfietsen ofzo.
    Ans nog gefeliciteerd (sorry sorry, maar ja, uit het oog.................)
    Veel plezier leiverds
    Kus peppie.
  5. Marius & Renate:
    5 augustus 2009
    Ik denk 16 exclusief bestuurder. Bas, voelde je je een beetje thuis in de anus van de aarde? Wij zitten in Amsterdam, warm hier & parade.Heb trouwens nog wat roze waterlelielotuszaden gescoord in de jungle... dat je het even weet.