Een potentiele vlietuigkaping en eco toerisme....

18 juli 2009 - Sepilok Rehabilitation Center, Sabah, Borneo, Maleisië

Als je langer op reis gaat, neem je andere dingen mee dan op vakantie. Althans, wij dan. Een goed voorbeeld hiervan zijn de twee zakmessen die Ans en ik meegenomen hebben. En ja, ze zijn al erg handig geweest: fruit schillen, broodje smeren in de duurste winkelstraat in Singapore, pleister knippen etc. Echter, als je gaat vliegen moeten ze niet meer in de handbagage zitten. En jullie raden het al: ai..."Do you have a knife in your bag miss?" Oeps... Na een aantal tranen van schik en stommiteit (Ans) en smeekbedes "Please miss it was a present" bij de controle maar ook bij de stewardess van Asia air mochten de messen gelukkig mee in een apart ingecheckte tas…pfieh.

Na een paar dagen Singapore zijn we naar Borneo gevlogen. We hebben Singapore afgesloten met een bezoek aan de dierentuin. En wat voor een!! Hij lag gelegen in de jungle en de oerang oetangs vlogen letterlijk boven je hoofd langs. Verder nog een paar schitterende witte tijgers gezien en allerlei andere dieren.

Kota Kinabalu
We waren in Kota Kinabalu, de hoofdstad van Sabah waar we op de nachtmarkt een erg lekkere BBQ Red Snapper gegeten hebben. Verder was er niet veel te doen. Dit was ook de plek waar we er achter kwamen dat Borneo erg gewild is. Alle hostels waren vol voor juli en augustus. Vol geboekt door eco-toeristen. Dit zijn mensen die vaak nog wel een kleurtje kunnen gebruiken en die helemaal gek van wandelen en de jungle zijn.  En: vieze stinkschoenen aan hebben. Deze moeten uit als je naar je slaapkamer gaat en staan dan in de gang te meuren...

Mount Kinabalu
De afgelopen 2 dagen zijn we bij Mount Kinabalu geweest. Een 4095 meter hoge berg die voor velen gemakkelijk te beklimmen is. We zitten echter in hoog seizoen en op heel veel plekken zijn dingen vol geboekt. Zo ook de slaapplekken op de berg. Je kan, als getrainde loper, de berg ook in een dag beklimmen maar dit vonden wij te duur en echt getraind zijn we nou ook niet meer. Vooral niet na al die Nasi en lekkere BBQ Duck (jammie!!). Tijdens onze bus reis van Kota Kinbalu naar de berg kwamen we Renate en Marius tegen. Zij waren 3 weken op vakantie in Maleisië en het was direct erg gezellig. Vanwege het feit dat er op de plek waar zij zaten weinig tot niks te doen was kwamen ze de afgelopen 2 avonden gezellig in ons guesthouse eten, bier drinken en kaarten. Ook hebben we samen een hike gedaan van een aantal uren waar Ans en ik er erg snel achter kwamen dat we beide nog niet helemaal klaar waren voor een 10-daagse trek door Nepal. Marius en Renate waren beide ook wel een beetje van die eco-toeristen maar het was ondanks dat erg gezellig. ;-)

En nu? Nu zitten we in Sepilok. De plek om Oerang Oetangs te spotten. Morgen gaan we eerst naar het opvang centrum waarna we 's middags opgehaald worden voor onze 3 dagen 2 nachten trek door de jungle! Ieks....

We zijn nu dus wat meer aan het reizen en wat meer dingen aan het ondernemen. Maar wees niet bang: na de jungle trek gaan we weer terug naar Kota Kinabalu, daar ligt een klein lief eilandje in de buurt waar je heerlijk aan het strand kan liggen. En Ans en ik zijn door al dat reizen onze mooie bruine kleur al wel aan het kwijt raken!! Hoog tijd voor een onderhoudsbeurtje.