Eerste keren

13 juli 2009 - Singapore, Singapore

Dat dit een reis zou worden van veel ‘eerste keren’, dat wisten we al. Het is immers de eerste keer dat we een enkele reis boekten, geen retourdatum, geen uitgetekend plan, de eerste keer zo lang weg, zo lang niet werken. De eerste keer huurders in het huis, de eerste keer de boeken niet houden, maar ruilen voor nieuwe, de eerste keer zo ontzettend lange tijd van vrijheid en ruimte om gewoon een hele dag niets te doen, of twee of drie!

Maar nu komen er ook eerste keren die we zelf niet gedacht hebben. We verleggen grenzen, en het voelt allemaal zo gemakkelijk. Want dat is wat we doen, we gaan mee met de flow, accepteren wat er is en zijn blij met eenvoudige dingen als een schoon toilet (vooral ik dan, Ans). Een van de eerste keren van gister en vandaag zijn deze: een nachttrein dwars door het binnenland van Maleisië van 14 uren van Kota Bharu tot aan Singapore. Heel prima bedje al hobbelde het wel wat. We reden dan ook dwars door het regenwoud. En nu komt het: afgelopen nacht hebben we geslapen in een dorm! Jawel, met meerdere mensen op een slaapzaal. Tjsa, het is hier best duur en de 2-persoonskamers waren niet meer beschikbaar en het hostel voelde helemaal aan als thuiskomen. Relaxte bankjes en zitjes, schoon, vriendelijke mensen. Kortom: we hebben gekozen voor de dorm. En het grappige is: we hebben allebei als een blok geslapen! Hihihi.

Singapore

Gister aangekomen en het is hier schoon, en het ruikt hier nergens naar riool, maar gewoon lekker. Heel bijzonder. Bas vindt het echter benauwend aanvoelen. Er is een boete voor spugen, kauwgom kauwen, afval op straat gooien, door rood lopen, en overal wordt je op het betuttelende af gewaarschuwd voor van alles. ‘Mind the gap’ een stap van 10 cm uit de metro, openslaande deuren, opstapjes, afstapjes, roltrappen en de looprichting in de metrohallen. Bas: “De mensen gaan als water door de metrohallen heen, zo ordelijk.” Niet meer alleen maar hoofddoeken, maar wel overal hele hoge gebouwen. Gister in Chinatown en little India geweest. Zie ook het filmpje.

Kota Bharu

De meest conservatieve Moslim stad van Maleisië. We hebben de markt bezocht en heerlijk gegeten bij de verschillende kraampjes. Oh, voor de markt, zie het filmpje.

1. Siem, Fem, Kaj en Liv:
    13 juli 2009
    He Bans!!

De eerste maand zit er al weer op!!!! Maar het mooie is nog zeker 8 te gaan. Jongens wat een vooruitzicht.

Hier alles goed met de kindjes (probeer foto te plaatsen.... zie onder). Alleen Sok is vandaag aangereden, heeft het helaas niet gered.. KUT!!

[IMG]http://http://lh5.ggpht.com/_HGVQAFz7FzQ/SlMU61rylrI/AAAAAAAABss/MA2ZELLW5DU/s576/IMG_5810.JPG[/IMG]