We found Nemo!

8 juli 2009 - Pulau Perhentian, Maleisië

Onder palmbomen, een licht briesje, een aquablauwe zee spiegelglad voor me, Bas met een muziekje in zijn oren naast me. Zo zit ik op Pulau Perhentian Kecil, een droom van een eiland. Alle beloftes zijn waar, het is écht een aquarium als je de zee inloopt, we hebben schildpadden en haaien gezien, Nemo gevonden, en ook rust, ontspanning en heerlijk eten. Dit is een paradijselijk mooi eiland!

Maar…
Ok, ik (Bas) ben geen held, geen stoere man, geen macho man, maar volgens mij had iedereen de speedboat trip naar de Perhentian een hel gevonden. Wat een trip was dat. Na 4 à 5  uur in een mini busje moesten we met een speedboat naar de eilanden toe. En ach ja, een speedboat stelt niks voor. Met normaal weer en een rustige zee is het ook geen enkel probleem… Hop de speedboat op en vroemmmmm.. En oeps…. Die golven zijn wel hoog, en onze tassen met daarin ook een laptop liggen ook in de speedboat. We zijn nu wel heel erg nat, al na 5 minuten. Onze speedboat chauffeur rookt een peuk en belt en stuurt tegelijk. En ik? Ik doe een schietgebedje en hoop dat alles goed komt. Ans probeert me gerust te stellen maar slaakt hier en daar ook een gil door het geklap op het water. Na een hellisch half uurtje kwamen we eindelijk aan op het eilandje. En mensen wat een eiland!! Er zijn geen wegen, auto’s maar alleen maar paar stranden, hutjes en een vissersdorpje. Dat is het. De twee stranden zijn verbonden met een pad door de jungle. Heel erg mooi en idyllisch. Maar…. We kwamen aan en werden direct aangesproken door een Duits stel die aangaven dat het hele eiland volgeboekt was. Er was nog één hutje. Aan de andere kant van het eiland. Oftewel backpack opslingeren en door de jungle heen. Lopen. Doorweekt van het zweet zien we een ander stel met backpacks rondlopen. Ans: ‘Kom op Bas! Doorlopen en regelen die hut!’ Dus wij half rennend richting de laatste vrije hut. Gelukt, wij waren eerder! Daar aangekomen was het niet heel top maar ja het was dit of een dorm (= slapen met 10 man op een kamer). Inmiddels zijn we gelukkig verkast naar een top hutje.

Tropische vissen, schildpadden en haaien
Na een dagje bijkomen hebben we een fantastische snorkeltrip gemaakt. WOW wat prachtig, de kleuren onder water, van het koraal en van de tropische vissen. Gestreept, met felle neonkleuren, oranje met wit, de ‘Nemo’ visjes, groot en piepklein, alleen en in grote scholen. Geweldig, wat gaaf! Matt, onze snorkelgids gooide crackers in het water waardoor er honderden visjes op af kwamen. Ze aten uit mijn hand, waanzinnig! En dit was pas het begin. Met de boot gingen we naar verschillende plekken toe.

De volgende stop: schildpadden. Matt zocht eerst de bodem af. Hij had er een gespot, hup, flippers aan, masker op en plons, het water in. En oh, ik kon niet geloven wat ik zag. Zo groot, en zo kalm en zo dichtbij en zooo ongelooflijk mooi! We konden hem gewoon aanraken, zo dichtbij en hij was wel een meter lang. Echt enorm. Hij at gras van de bodem en zo nu en dan moest hij even naar boven om lucht te happen. Net toen was Matt met onderwater camera in de buurt en Bas en ik naast de enorme schilpad. (zie foto, die hopen we vanavond te krijgen...). Wow, wat fantastisch. Onbeschrijflijk gewoon! En dan dat koppie, meer dan 100 jaar oud dat zo sereen boven het water uitstak om lucht te happen. Geweldig!

De volgende stop: haaien!  Black reeftip sharks. Het lukte om er eentje te vinden, maar ik had hem gemist. We voeren verder, jammer, en ook weer niet. Stiekem vond ik het wel wat eng…haaien. Na een relaxte lunch gingen we weer op zoek naar haaien. En ja hoor, nu zag ik hem ook! Ik was helemaal niet bang, wel heel erg onder de indruk. Ik zwom met hem mee, maar hij was zo snel en ging zo soepel door het water. Wat een enorm beest. Hij was iets van anderhalve meter lang. Nou…en toen….zagen we ineens iets van 5 of 6 achter elkaar aan zwemmen. Super! Wat bijzonder. Iedereen (we waren met een groep van 8 man) stak het hoofd boven water met kreten als ‘Wow, did you see that? AAARG….awesome!!!’ Echt een hoogtepunt van onze reis tot nu toe, wat is de wereld hier, boven én onder water waanzinnig mooi! Geen wegen, alleen een paar baaitjes met parelwit strand waar een paar restaurantjes en bungalowtjes op staan. Met een pad door de jungle waar je niet eens naast elkaar kan lopen, zo dicht begroeid is het, kom je van het ene op het andere strand. En je hebt bootjes die je naar afgelegen strandjes brengen, de taxi hier. Verder zijn er beesten: grote hagedissen, wel tot anderhalve meter lang! En veel gecko’s en heel veel vliegende eekhoorns. Superleuk! En heel veel vleermuizen (die wil je echt niet in je kamer hebben, en ja dat hebben we dus al wel gehad). En minder leuk; mosquito’s…tjsa, dat hoort ook bij de tropen…

En over de tropen gesproken: we hebben gisteren een jungletrip met overnachtingen in de jungle op Borneo gereserveerd. Op de site stond ‘The jungle can be a joy for somebody but a green hell to others. The accommodation is very very basic. No running water, no electricity. Don’t expect a lodge.’ Dat wordt afzien…;-(  hihihih

1. Heit en Mem:
    8 juli 2009
    Hallo lieverds,

Dat was me nog eens een bootreis!
    Maar na het zure kwam het zoet. Wat geweldig al die vissen, schildpadden en dan ook nog haaien. Zo te horen hebben jullie het nog prima naar de zin. En wat een prachtige foto's !
    Tot de volgende mail.
    Liefs en dikke kus,
    heit en mem.
  2. marina:
    hoi allebei,

Wat een heerlijk leven met zoveel mooie dieren!!!!! Geweldig gewoon. Wel fascinerend hoe moslims met diverse dingen omgaan. Indonesie zal wel wennen zijn, dat ook een groot moslimland, maar ook erg leerzaam. De ramadan is vroeg dit jaar, ik dacht half augustus.
    Hier alles aardig. Ben al weer 3 weken aan het werk en ik vind het leuk. Querijn en Cyrille doen het prima. Veel groeten, Marina, Gerard, Querijn en Cyrille
  3. Pali:
    Dag kinder,

ZAAAAAAAD!!!!!!!!! Wat geweldig!!!!! De postbode met pakje uit Malalaysia!!!! Met zaad. Ik was helemaal blij!!! Dat jullie daar aan gedacht hebben ontzettend lief en erg leuk. Ik ga gelijk zaaien ook die harde bolletjes ben benieuwd wat dat is. Als jullie terug komen thee uit eigen tuin!!!!

Wat hebben jullie het daar toch mooi en goed.En.....al zwemmen met haaien.

Dikke kus

Ali
  4. Pali:
    9 juli 2009
    O jee, in mijn enthousiasme vergeten ook dikke kus van vaders!
  5. marjan:
    10 juli 2009
    He lieve Ans en Bas,

Nu ik dit verslag lees, lees ik de reis en ervaringen waar jullie op hoopten. Helemaal super!

Vooral die schildpadden lijken mij ook helemaal heerlijk. En het strand ziet er op de foto's ook verbluffend uit.

Ik hou het dit jaar bij Zuid-Frankrijk op de camping: met man, kind en hond. Ik moet nog even geduld hebben tot eind augustus. Hier in Nederland nu helaas regen, dus het valt (me) nog zwaar.

Genietze van jullie avontuur en ik blijf lekker meelezen. Liefs marjan
  6. Liane:
    11 juli 2009
    Hallo Ans en Bas,

met heel veel plezier (en een klein beetje jaloezie) lees ik jullie avonturen en bekijk ik de fot's. Goed idee om de mini laptop aan te schaffen! Wat een heerlijkheid moet het zijn om daar rond te reizen, mensen te ontmoeten, van elkaar te genieten en van de omgeving. Blijf vooral schrijven, enneh genieten natuurlijk! Have fun!
    Groetjes Liane
  7. Wiebe:
    13 juli 2009
    He you,

Ja goed hè, Perhentian, wat een paradijs. Die haaien en turtles, net alsof je in het aquarium in emmen zwemt...
    Borneo moet ook super zijn, ben benieuwd hoe jullie het daar gaan vinden, ben ik nog niet geweest. Voor Indonesie heb ik ook nog een paar leuke aanraders. Leuk jullie blog te volgen, mooie foto's ook!
    Succes en genieten!

Wiebe