Niets moet in Ubud

22 augustus 2009 - Bangkok, Thailand

Even terug naar Gili Air…wat hebben wij daar genoten, 5 dagen rust, de natuur, het prachtige maanlicht, geen verkeer, rondjes lopen om het eiland (helemaal rond over het strand in ongeveer 2 uur), verse vis van de BBQ eten, snorkelen, luieren, lezen en aangekleed zijn als je een lap (sarong) om jezelf heen geslagen hebt. Heerlijk!

Offeringen en rust in Ubud
Bas wilde in Indonesië de Komodovaranen zien, ik Ubud. Ik was nieuwsgierig geworden door hoe de sfeer van dit Balinese dorp beschreven is in de bestseller ‘Eten Bidden Beminnen’. De rust en de ruimte van het platteland, de rijstvelden, maar vooral de rust die de mensen over zich hebben die hier wonen. Terwijl ik hier ben vraag ik me af, komt die rust door de offeringen die de Balinezen elke dag maken, aan de straatkant om de geesten te verdrijven, bij een kruispunt om het verkeer te beschermen, maar ook op scooters en auto’s om ze veilig te laten rijden. Kunstig van bamboe gemaakte bakjes gevuld met bloemen, rijst, wierrook en fruit worden geofferd. Ze zijn er echt de hele dag druk mee. We genieten ervan en vinden het een mooi ritueel.

Niets moeten
Ook in Ubud zijn we 5 dagen gebleven. Het beviel erg goed. We hebben gemerkt dat als je constant onderweg bent, dat je dan rust moet inbouwen. En in een vakantie zouden we waarschijnlijk korter gebleven zijn, maar nu hadden we de tijd om een middagdutje te doen nadat we door de natuur gewandeld hadden. Om heerlijk wat langer te blijven zitten op een plek die prettig aanvoelt. En om dan nog een dagje extra te blijven, gewoon omdat het leuk is en omdat we niets moeten. Dat is zo langzamerhand steeds duidelijker aan het worden (we leren van onszelf;-)). We moeten niet perse die wandeling maken of die tempel zien. We moeten niets, we doen wat we willen. Fijn.

Omdat het hoogseizoen is, was het wel even zoeken naar een betaalbare en leuke accommodatie. Een beetje aan de rand van het centrum, dus rustig, met uitzicht, en bij een familie thuis. Srinadi homestay, helemaal top. En toen gingen we Ubud verkennen. We schrokken er eerst wat van de drukte. Veel verkeer in het centrum, maar ook veel leuke winkeltjes met van alles! Vrolijke kleuren, handwerk, sierraden, kleurige stoffen in de kraampjes, maar ook op straat van de sarongs. Wierrook geurt overal, de souvenirs met zoveel zorg en aandacht gemaakt en gepresenteerd. Super wat is Ubud fijn! We liepen een rustig straatje en in zo zaten we tussen de rijstvelden. Om vervolgens bij een Spa te kiezen voor een uitgebreide massage en melkbad met uitzicht over de rijstvelden. (zie foto van Bas; dat uitzicht is een gat in de muur, voor ons was het bamboe rolgordijntje omhoog gedaan zodat we vanuit bad konden genieten van het uitzicht!!!?!)

Ubud is alles wat ik er van verwachtte
In de omgeving hebben we een aantal prachtige wandelingen gemaakt door de rijstvelden en door het apenbos (monkey forest). Drie keer per jaar kun je oogsten, dus alle stadia van de rijst, van zaaien tot oogsten hebben we onderweg kunnen zien. Een andere dag hebben we een brommer gehuurd en zijn we naar het Noorden van Bali gereden met als doel een vulkanisch meer te bezoeken. Prachtig uitzicht, maar het rondrijden op de brommer was het leukst. En dat we zomaar in een zijstraatje getuige mochten zijn van de slachting van 3 varkens. Het dorp had een ceremonie, en daar hoorde varkensvlees bij.

’s Avonds was het een feest om te eten. Echt super Balinese gerechten maar ook super pizza’s!. En…dans. Balinese dans, waar de dansers als poppen opgemaakt zijn en de muziek live gemaakt wordt. Door de Gamelan (soort drum) maar ook door een groot mannenkoor die saamhorig een chakachak ritme maakte. Ach, het is niet uit te leggen…het was geweldig!

Vliegen
We hebben nog anderhalve dag genoten van het strand op Kuta, waar we getuige waren van 50 babyschildpadden die uitgezet werden door kinderen. Gister zijn we vanaf Bali naar Jakarta en vanaf daar door naar Bangkok gevlogen. Vanaf hier gaan we onze trip plannen naar Laos, Vietnam en Cambodja. Indonesië was geweldig, een land waar we zeker terug willen komen.

Oplossing zomerpuzzel
En dan ten slotte nog het antwoord van onze zomerpuzzel, het is 27!!! Jawel, we zaten met iets van 20 volwassenen en 5 kinderen in de bus, en er zaten nog 2 mannen op het dak. Arend, jij zat er met 25 het dichtste bij. Houd de postbode in de gaten. Oh, toen we ongeveer op 20 zaten en ik dacht dat er niet meer in konden heb ik nog een kiekje gemaakt…hihi

1. benita:
    Lieve Ans en Bas.
    We hebben net jullie mooie reisverhalen gelezen, zucht.. Wat ben ik blij voor jullie dat jullie zo genieten! En de foto's waren weer prachtig!! Era zegt bij elke foto waar jullie op staan, oooo mijn lieve Ans en Bas.
    jybvn ,gkhktkt;;;r554eqgxuuujsks.kdkdisllssljjj.,
    slhhuuuuuuuuuuuuuuyyyyyyyyyyyyyyyyy,,l.kkkjjjyr
    Zo, dit was Era!

Dikke x Era en Benita
  2. Marg:
    Lieverdsss

Heerlijk, wat klinkt het heerlijk!
    (en bekend maar dat was bekend)

Ook Laos ben ik erg benieuwd naar hoe jullie het vinden, trek tijd uit voor het zuiden, de Mekongdelta, en natuurlijk Luang Prabang (prachtig en rust), ook tuben in Vang Vieng gewoon doen (het is toeristisch maar niet voor niets :)
    (ben benieuwd of ze daar nog steeds Friends kijken)
    En het eten, hmmmmmmm met een Lao biertje, mjam

Jemig! Ik volg jullie!! Geniet van alles wat je ziet en helemaal van elkaar!
    Heel veel liefs Marg
  3. Johannes en annie:
    22 augustus 2009
    He vakantie gangers.........komt geen eind aan he,
    Maar we genieten van jullie geweldige verhalen dia shows en filmpjes.
    Zo zijn jullie toch vlakbij, zo voelt het.
    Ik heb even nagekeken op een kaartje waar jullie zo ongeveer zijn, ennnnnn verweg dus nog steeds.
    Hier is alles goed, dexter is niet bij ons weg te slaan, is nog nooit een nachtje weer op stap geweest, het is net een hond even een fluitje en daar komt hij, zoals jullie bekend staart omhoog, beetje mekkeren en ja hoor daar is die.
    Us jelle heeft hem nog niet als broertje geaccepteert, Jelle komt nu door de voordeur binnen, Dexter door de tuindeuren, grappig he.
    Er is wel een nieuwtje......Tjeerd en Aukje hebben een lyts famke "Mirthe" mooi he, weer een Casteleintje erbij.
    Met pake en beppe gaat ook alles goed het zelfde zo`n beetje.

Nou heel veel geluk, plezier en we are watching you!!!!
    dikke tutten Johannes en Annie
  4. Annemieke:
    24 augustus 2009
    wauw, klinkt fantastisch jullie avonturen.
    bij ons een heel ander wonder, maar ook genieten wij van haar met volle teugen.

veel plezier en geniet!
    groetjes ons
  5. Johannes en annie:
    30 augustus 2009
    Leave leave Ans, fon herte lokwinske mei dyn jidje!!!!
    Een hiele mooie dei tawinske, en dikke tutten fon us allejer.
  6. Siem, Fem, Kaj en Liv:
    30 augustus 2009
    GEFELICITEERD MET JE VERJAAARDAG!!
  7. Ca:
    Laiverd: Gefeliciteerd!!!!

31 jaar hoera! Ben erg benieuwd waar je dat dit jaar aan het vieren bent... wel jammer dat je me niet hebt uitgenodigd. Had graag ergens een kokosnoot geheven om te proosten op je: Live! Geniet ervan en van al die bijzondere dingen die je in dit verse levensjaar nog allemaal gaat doen.

een grote kus uit Amsterdam
    X
  8. de 3 J's:
    Dag Bas & Ans,

Wat geweldig dat jullie af en toe wat op internet zetten van jullie reis. En wat zijn we jaloers......!! We zitten alweer te wachten op een nieuw verhaal, maar er is vast geen internet in de buurt ;-).

Met ons is alles goed. Joris kan al staan, echt niet normaal joh zo snel groeit dat jochie. En wij zijn weer lekker aan het werk....;-P

Veel plezier nog samen en blijf die foto's plaatsen.

groeten, de 3 J's
  9. Anja, Nienke en Erwin: