Vietnam, een LITER bier voor 40 cent

9 november 2009 - Phu Quoc, Vietnam

Eindelijk weer een strand met palmbomen en een kabbelende zee!
Soms lijkt reizen wel wat op werken. Opstaan om een uurtje of 7, een dag musea of een natuurwonder bekijken, wandelen of een stuk scooteren en je bent rond een uur of 17.00 weer thuis. In Vietnam hebben wij hard gewerkt. Daarom chillen wij nu in een hangmat op het tropische eilandje Phu Quoc. Wij waren wel weer toe aan een weekje vakantie. ;-)

Een ‘deluxe’ toer naar Halong Bay
Vanuit Hanoi hebben we een ‘deluxe’ toer geregeld naar een van de grootste natuurwonderen van Vietnam, Halong Bay. We sliepen op een ‘deluxe’ boot en ook een nacht in een 3 sterren hotel op Cat Ba eiland. Daar werd ik na 2 maanden met mijn favoriete omgeving zee en strand herenigd. Halong Bay is een baai met meer dan 3000 karstrotsen die overal omhoog komen. Om met een boot langs deze rotsen te varen is een fantastische ervaring. Het heeft heel wat mooie plaatjes opgeleverd (zie ook het filmpje).
Op Cat Ba eiland was er voor ons een super de luxe hotel gereserveerd en na maanden in goedkope hostels geslapen te hebben was dit een heerlijke afwisseling. Ook vanwege de 8 gangen bij lunch en diner. En na die lunch aaah…strand!

Nieuwe kleren voor keizerin Ans
Er zijn meer dan 500 kleermakers in Hoi An. 500! Ans wou graag een jurkje laten maken en als het zou kunnen ook nog een bikini of misschien wel twee. En Hoi An is daar dé plek voor. Maar Hoi An is een trekpleister omdat het een World Heritage Site is. Mooie oude koloniale gebouwen en huizen en het ademt de sfeer uit van vervlogen tijden. Verder ligt het 5 km van het strand wat mij natuurlijk weer ongelofelijk blij maakte. En je kon een halve liter bier krijgen voor 30 cent! 30 cent!!
Maar Ans en haar kleren: ‘Ja nou, weet ik veel hoe dat er dan precies uit moet zien. Met verschillende tijdschriften in de aanslag wist ik in de combinatie van 3 verschillende jurken mijn jurk te ontdekken. En of ze die dan konden maken. Ongelooflijk, binnen 24 uur had ik een jurk die leek op dat wat ik in mijn hoofd had. In de kleuren en stof die ik bedacht had en het paste gewoon perfect! En die bikini, dat is ook goed gekomen. Ik vond het gewoon zo leuk om iets te verzinnen. En het vervolgens communiceren, met handen, tekenen en meten…en dan is het zomaar klaar. Geweldig!’
Oh ja ik (Bas) heb natuurlijk ook iets laten maken. De dames van de shop moesten er kostelijk om lachen en het moet gezegd het is een erg typische blouse geworden.

‘Daar ga ik niet in!’
In de oorlog hebben de Vietnamezen weerstand kunnen bieden door hun uitgebreide tunnelnetwerk. De tunnels van Cu Chi liggen in een afgelegen stuk in de jungle en het geeft een goed beeld van hoe het was in de oorlog. Er is zelfs een schietclub op het terrein aanwezig waardoor je het leek alsof de kogels om je hoofd vlogen. Als toerist mocht je twee gedeeltes van de tunnels in. De rest waren niet toegestaan omdat daar in het verleden toeristen in zijn overleden, de boobytraps werkten blijkbaar ook nog ;-). De eerste tunnel waar je in mocht was nog een originele tunnel en daarom ook echt heel smal. Ans deed een poging maar zag hier bij nader inzien toch maar vanaf. De tweede tunnel was voor toeristen wat breder gemaakt. Iedereen stond bijna te trappelen om naar binnen te gaan. Ik stond voor de ingang en dacht  ‘Daar ga ik niet in!’  Mijn stoere vrouw natuurlijk wel maar vond het behoorlijk heftig en kwam vol adrenaline uit de tunnel.
Oh ja in Saigon was het bier nog goedkoper! Een LITER voor 40 cent!

Het is een tropisch Giethoorn
Vanuit Saigon gaan dagelijks meerdaagse tripjes naar de Mekong Delta. Na een homoseksuelen beledigende gids (Cu Chi Tunnels) en een oneerlijke gids (Halong Bay) voor ons geen tripjes meer en daarom gingen we gezellig met zijn tweeën. We wisten van te voren dat het duurder en moeizamer zou gaan worden maar het gaf ons wel meer vrijheid en wij zijn niet zo goed met groepen en gidsen ;-). Met de bus gingen we naar onze eerste bestemming in de Mekong Delta, Ben Tre. Daar aangekomen was het niet wat we dachten. Het was geen pittoresk dorpje aan het water, maar een stad met scooters en industrie. Na twee uur in de hitte rondlopen met onze backpacks, hadden we het beide gehad en baalden we er zelfs een beetje van dat we geen toertje geboekt hadden. Maar we hadden een back up plan: terug naar het stadje My To. Maar gek genoeg was een bus terug veel lastiger. Eindelijk gevonden en weer de bus in. Na een aantal crappy hotels gezien te hebben een fijne plek gevonden met uitzicht over het water!

Brommers kiek'n
Een mooie en vrije manier om de natuur van de Delta te bekijken is achterop een scooter. Ondanks de twijfels van de veiligheid hiervan en vanwege het regelloze en bizarre verkeer in Vietnam besloten we toch om de volgende etappe van 120 km achterop een scooter te doen. Tijdens deze tocht zijn we langs dorpjes gegaan, over zand weggetjes gereden en hebben we met veerpondjes over het water heen gevaren. Het beste van allemaal: we hebben bijna geen toerist gezien. Deze tocht was, ondanks een ongelofelijk zere reet, een van de leukste en mooiste dingen die we gedaan hebben.

Drijvende markten en een slang als eten
De eindbestemming van de scootertocht was Can Tho. Onze twee motormuis vrienden, Y en Hoang, hadden ons keurig afgezet bij ons hotel en na een biertje namen we afscheid van hun. Na twee biertjes durfde ik het eindelijk aan en bestelde ‘Snake with Chinese mushrooms’. En we vonden het beide best lekker, het smaakte een beetje naar gerookte paling. De volgende ochtend stonden we om 5.30 klaar om met een bootje langs de drijvende markten van Can Tho te gaan. Een wirwar van boten met allerlei soorten fruit en groente, maar ook koffie broodjes en noodlesoep. In de mast hing de waar voor herkenning. Een prachtige boottocht met een kijkje in het dagelijks leven van de Delta.

Aaahhhhh strand
Onze laatste stop in Vietnam is het tropisch eilandje Phu Quoc. Het is toch alweer bijna 3 maanden geleden dat we op Bali, ons laatste eilandje waren. En we waren weer toe aan rust. De reis door Vietnam was vanwege zijn bezienswaardigheden erg mooi en leuk. We vinden het alleen jammer dat ze elke attractie in een toertje gieten zodat er voor eigen initiatief weinig ruimte is. Ook waren sommige mensen in de toeristenindustrie erg onvriendelijk, onbeschoft en oneerlijk. Pfff…hierdoor konden we beide niet zoveel meer hebben. Daarom zijn we nu al bijna een week op dit heerlijke tropische eiland en gaan straks uitgerust verder richting Cambodja, Nepal en India! Spannend!

1. benita:
    9 november 2009
    hi,hi...
    Dat is toevallig!
    Bij mij is het net andersom!
    Geen werkvoorraad, een week niks doen...
    En morgen ook nog thuiswerken....
    Xx benita
  2. hans en anneke:
    9 november 2009
    wat een prachtig verslag,en belevingen,en indrukken,en Bas vooral het bier natuurlijk.Heb van jullie mail genoten,en mij ingeleefd in jullie geweldig avontuur.hier koud en regen,maar goed daarvoor wonen we ook in holland.heel veel liefs en ......ne ik mail het niet weer hahaha.kus hans en anneke
  3. Marit Coehoorn:
    26 november 2009
    Ha die Ans en Bas! Wat een geweldige reisverhalen zeg! Jullie vermaken je kostelijk volgens mij! Heerlijk, lekker rondreizen, rondhangen, je voleten en nix doen....GENIET ERVAN!!! Het is welverdiend!

Ik bedacht me ineens dat ik jullie in juni voor vertrek net niet op de hoogte had gebracht van mijn zwangerschap, toen was ik nog geen 12 weken...
    Om een lang verhaal kort te maken, ik zit nu thuus op de bank te zwangerschapsverloffen in afwachting van een spruit op 20-12! Misschien hadden jullie het via via al gehoord, misschien niet...in elk geval, vinden jullie de babykaart bij terugkomst wel in Marum! Nou lieverds, neem het er lekker van, wanneer zijn jullie weer in den lande? Zo rond maart, april? Dikke kus, Marit
  4. Julie & Pom:
    29 november 2009
    Hey!
    Vliegtuig nog gehaald? En nu aan de meditatie in Nepal, met als highlight een kopje thee? Bangkok mist jullie wel hoor! We wachten in spanning op een nieuwe update.
    Wij gaan hier opzoek naar hoedjes en kikkers :) Liefs xx Julie